Tuesday 27 March 2012

Apa MaKnA HiDuP SeNanG BaGi KiTA..??


Apa makna hidup senang bagi kite?




hey everyone!!!

Wow, long time no update. Remember, if you have any theories, submit them! ! (just notice lalala)

to be honest...this week aku rasa macam tak bleh nak bernafas..terase kandungan oksigen dalam badan tak de langsung!..
aku memang manusia yang last minit buat kerja..termasuk nak berbisnes lagi..asaimen lagik...dinner lagik...photoshoot lagik..meeting n discussi0n sane sini...presentati0n... terkejar kejar aku kesana kemari dengan niat yang satu..

make money..earn money..sebab banyak sangat benda aku nak buat sekarang ni..

and because of that..i have zero times for family and my lover..and also for myself..
sebenarnya semakin banyak duit dekat tangan..semakin serabut and semakin tak bersyukur..sebab akan rasa nak lagi..nak lagi..nak lagi..

and lastly..ade duit ..tak rasa senang sangat pon..

and aku belajar something...

senang nya kite ni bukan terletak pada duit..sebenarnya senang or tidak kite ni..terletak pada rahmat tuhan..terletak pada berkatnya apa yang kite dapat..terletak pada hati yang tenang..

aku teringat pada kata2 ustaz Azhar Idrus yang lebih kurang macam ni..

sekaya2 raja pon..sehebat2 raja pon..kalau jatuh sakit..tak leh buat apa2..duduk dekat wad kelas AAAAA pon..ade bodyguard jaga kat luar pon..katil mahal giler pon..tapi tak bleh nak makan..tak bleh nak berjalan sebab sakit..dah kalau nama pon raja, kan hebat..duit banyak kn..tapi kenapa last2..duit yang bertimbum tu tak dapet nak nolong dia makan guna mulut?? pastu nung dekat bawah sana..pak Guard hospital yang gaji 500 sebulan..yang tak de sapa pandang pon..lepas mengkedarah nasik..kedarah ayam lak..lepas makan ..makan lagi sampai 40kali sendawa....


ya Allah..sangat2 lah betul..

senang kite ni bukan terletak pada duit semata-mata..kalau hidup kite ni berkat..duit rm300 ringgit pon cukup untuk bagi anak 10 orang anak makan.semua anak2 berjaya..even susah pon..tapi senang hati..pergi noreh getah sama2 suami isteri..tak yah pikir hutang kereta..pikir tu..tak perlu gaduh pasal suami ade orang lain la..

and kalau hidup kite ni tiada keberkatan Allah.kalau kite duk kejar sangat dunia..duit RM30ribu sebulan pon tak mampu nak tanggung mak yang sakit..tak mampu nak didik anak jadi org yang berguna..suami isteri pon macam tak suami isteri..asyik gaduh je siang malam..

kadang2 duit kite yang 60juta tu tak mampu memberi manfaat sesen pon pada kite..kadang2 duit kite yang 4sen tu mampu memberi manfaat kepada kite sampai kiamat..Tuhan maha Besar kn?

kan??

sebenarnya hati yang senang itu adalah senang yang sebenar benarnya..
hati yang senang tu hanya akan datang kalau kite reti untuk belajar syukur..reti untuk berasa cukup..
hati yang tenang plak hanya akan datang kalau kite ni hidup dibawah rahmat Allah..and macammana rahmat Allah itu akan datang??

selagi kite tidak tersimpang jauh dari tujuan hidup yang asal..selagi kite tidak alpa sangat mengejar dunia..selagi kite tidak mengejar pangkat dan harta yang melampau...selagi kite selalu ingat padaNYA..selagi kite berbuat salah and kite sedar dan cuba membaiki diri..insyallah..hidup kite akan berkat..insyallah...( ##balik kepada diri sendiri)

the c0nclusi0n-nya~~senang bukan terletak pada duit...am i rite...???





3 comments:

  1. yup , duit tak boleh beli segalanya :)
    http://sukmarizanaliya.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. for me money is something..
    but love is everthing..
    love our god, our prophet, our mom, our dad, and etc.
    btw nice entry ema.. :)
    http://mugmerah.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. tengss dear.....yes....perhaps m0ney is n0t everything...but actually everything need m0ney...aite....???

    ReplyDelete